Persontransporter i en allt trängre citytrafik.
Stockholms Central med taxi och elsparkcykel.

Från el-sparkcykel, pod-taxi, självkörande elbussar och elfärjor.

Bzzzt pod-taxi
Pod-taxi Bzzt

Persontransporter i en allt trängre citytrafik skapar förutsättningar för alternativa och färdmedel i mindre storlek. Elsparkcyklar och pod-taxi börjar bli många människors val för att ta sig fram snabbare då de ska röra sig kortare sträckor mellan A och B i en allt tätare innerstad.

Självkörande elbuss och Taxi
Självkörande elbuss eller blankpolerad taxi.

Men Stockholm expanderar och det kommer upp nya platser med bostäder och arbetsplatser runt om i hela länet. Platser som Kista, Arenastaden i Solna och andra nybyggda områden med jobb och boende växer upp i alla vädersträck runt om Stockholms alla tullar. Därför har den traditionella taxin säkert en hel del att göra även fortsättningen.

I framför allt Kista och Solna har väldigt många stora företag och verksamheter valt att etablera sina kontor framför Stockholms innerstad. Med så mycket folk och rörelse från arbetsplatserna var det smart av Nobina att utföra en intressant test för ett par år sedan med självgående elbussar i Kista.

Det var gratisbussar för 10-12 personer som lokalt trafikerade mellan Kistamässan och tunnelbanan, en sträcka som är ganska lång att promenera men kanske onödigt kort för att ta en taxi.

Förbifart Stockholm, Södra och Norra länken

22/6-19 E4 Lindvreten - Kungens Kurva.
22/6-19 E4 Lindvreten - Kungens Kurva.

Ett par stora vägprojekt är klara sedan flera år. Men den största och längsta bygget förbifart Stockholm är i full gång att byggas. Hur Stockholm innerstad blir när den är färdig återstår att se. Men det kommer säkert märkas i trafiken att många kommer ta av vid Lindvreten / Kungens Kurva för att fortsätta norrut.

På motorleder blir det lurigt för elsparksföretag och andra alternativa färdmedel att konkurrera med traditionell taxi.

Ren huvudstad istället för trängre citytrafik

Velomobil på Skeppsbron
Velomobil på Skeppsbron.

Stockholms malmar innanför tullarna blir kanske rent av en bättre plats med fler bostäder, butiker och utbud där människor får stan att leva bättre även efter kontorstid. En huvudstad med historiska anor kombinerat med fortsatt modern utveckling plats för ökad turism och upplevelser.

Kanske en utopi men ändå en förhoppning på att det blir verklighet.

Taxi, Buss och elsparkcykel.
Taxi, buss och alternativ.

Om trafikleder och väglänkar under jord runt Stockholm får bort större delen av onödig genomfartstrafik. Då lär det finnas bättre plats för både nyttotrafiken och alternativa färdmedel.

Movitz elfärja.
Movitz elfärja.

Båttaxi och kollektivtrafik med färjelinjer borde dock bli ännu bättre och satsas ännu mera på. Eldrivna taxibåtar och fler elfärjor skulle vara riktigt spännande att se få på Stockholms vatten.

Kanske även det kan vara en del av lösningen på problemet med persontransporter i en allt trängre citytrafik.

Dela gärna...
Annons

Svara

Vänligen skriv din kommentar
Fyll i namn