Smidigt att anlända med taxi
Smidigt att anlända med taxi

Framtiden för taxi ser ut att kunna bli väldigt bra. Ett riktigt starkt skäl att välja taxi istället för att åka med egen bil är friheten att komma till adress och bara kliva ur utan att behöva leta parkeringsplats.

Parkering Valhallavägen.
Parkering Valhallavägen.

Utveckling i nya parkeringsplanen som startade den 1:a september 2016 gör också att många börjar se över sitt bilägande. P-planen innebär bland annat att boendeparkeringen i Stockholms innerstad kostar 1100 kr i månaden och 300-500 kr i närförorterna.

P-automat
2016-11-21 P-automat Valhallavägen.

Taxor är alltid lätt att ändra, det har vi ju sett tidigare då även särskild trängselavgift infördes den 1 januari 2016 på Essingeleden och där man samtidigt passade på att höja maxbeloppet för biltullar till 105 kr per bil och dag. (Gäller gemensamt för innerstan och Essingeleden) Detta gäller dessutom alla miljöbilar.

Parkering
Tight

Framöver kommer säkert många fortsätta äga och köra egen bil ändå, trots höjda kostnader. Fast parkeringsfrågorna kvarstår och sen tar bilköerna sin tid de också. Dessutom fortsätter invånarantalet öka lavinartat i Stockholm där fler människor ska vara med och dela på redan trånga utrymmen på vägarna. Okej att man kan chansa på en felparkering om man känner för det. Men visst är väl ändå parkeringsbolagens lapplisor och P-nissar snabba och effektiva? Vips, så fort man vänder ryggen till sitter en kostsam och utskriven tillrättavisning på rutan som enkelt kan trippa iväg upp till 1000-lappen.

Med allt det här ökar nog antalet personer som vill hitta andra alternativ då de ska förflytta sig mellan adresser. Taxiåkandet kommer därför med all sannolikhet öka både bland företagskunder och privatpersoner som kommer tidigt välja taxi som alternativ. Då blir det också spännande att se hur taxi kommer möta upp de ökade beställningsbehoven. App-beställningar har redan fått ett stadigt grepp hos de stora taxibolagen. Utöver stora taxikoncerner, mindre taxibolag samt enskilda fribilar finns även det kontroversiella företagsalternativet Uber.

Ubers tjänst ”Uberpop” var tidigare en livligt omdiskuterad tjänst där privatpersoner utan taxibehörighet kunde köra taxitrafik med sina privatbilar med ersättning från Uber. Bolaget fick dock lägga ned popsatsningen permanent efter massiv kritikstorm om att vara svarttaxi. Däremot finns Uber kvar på den svenska taximarknaden med tjänster som är rena kundmagneterna. Trots alla tidigare fel och brister finns även en hel del rätt och bra lösningar som känns riktigt moderna. Dessa utförs av förare med legitimation i taxiregistrerade bilar med gula skyltar och trafiktillstånd.

Mycket intressant är exempelvis Ubers service med presentation av chaufför och bil. Med den kan du som kund se andra kunders betyg på föraren innan din resa men också själv kunna ge ditt omdöme efter din resa så andra kan ta del av ditt betyg. Detta ökar möjligheten att som kund få en trygg och säkrare taxifärd där föraren självklart vill göra sitt bästa för att ge den absolut bästa servicen. Och det är vad det handlar om, Taxi är ett serviceyrke men som tyvärr allt för många som kör Taxi har missat.

Därför är det viktigt att arbeta med lösningar som uppmärksammar alla de förare som ger bra service, sköter sig och som verkligen vill köra taxi. Då är Ubers betygslösning otroligt bra där möjligheterna att kunna se innan, samt ge omdömen på förarna efter avslutade resor.

I en sådan lösning finns goda chanser för hela taxinäringen att få ordning på den otroligt viktiga utmaningen att i närtid återfå förtroendet för taxibranschen. Vill det sig riktigt väl kommer resultaten visa sig hyfsat snabbt med nöjdare kunder, fler körningar, bättre inkomster och trevligare tillvaro för alla.

När förtroenden blir starkare och folk börjar åka mer taxi så är det läge att öka antalet bilar. Men som det ser ut i dagsläget verkar bolagen vilja bygga ut sina verksamheter för att flagga för att de är det största bolaget med flest bilar. Tyvärr är risken otroligt hög att effekten blir tvärtom och skapar en ännu större överetablering där det då kan bli övermäktig att bemästra situationen med ökat missnöje bland förare och åkare i de egna leden.

Genom att dela dina synpunkter och komma med förslag på förbättringar så är första stegen taget för att nå målet. Hur skulle du som är verksam inom svensk taxinäring vilja vara med och hitta lösningar?

Avslutningsvis och det viktigaste
Ifall du som är taxikund och som inte arbetar inom taxibranschen och som läst det här inlägget.
Vad tycker du taxiföretagen kan bli bättre på?

Med just ditt förslag, tips och synpunkt finns chansernas till att det kan bli riktigt bra. För taxi har en lysande framtid i siktet där många människor kommer vilja välja taxi som alternativ.

Välkommen att skriva ned och klicka iväg dina rader i kommentatorsfältet nedan

Med vänlig hälsning Patric / Taximagasinet

Svara

Vänligen skriv din kommentar
Fyll i namn